Jiří Straka bravurně ovládá její tradiční postupy a techniky tušové malby, ale nenechává se svazovat
rigidním dodržováním jejích pravidel. Dospěl k vyzrálým tušovým obrazům,
jež by podle tradiční terminologie spadaly do kategorie takzvané malby bez
kostí.
Performance tušové malby Jiřího Straky je nedílnou součástí jeho uměleckého stylu, je neodmyslitelnou součástí jeho malířské tvorby. Spojením západní umělecké tradice malby obrovských rozměrů s naprosto odlišnou malířskou tradicí čínskou, vytváří jedinečný a osobitý styl veřejné tušové malby.
Přitažlivá na práci s porcelánem není jen křehkost a historická zatíženost tohoto média, ale také
nejistota výsledku často několik dnů nebo týdnů trvající intenzivní
práce.
Malba na vějíře již ve staré Číně patřila mezi oblíbené disciplíny věhlasných umělců. Tvar vějíře poskytoval umělcům zajímavé kompoziční možnosti. Jiří Straka vkládá do tohoto tradičního média prvky hravosti, ironie a černého humoru.
Jiří Straka bravurně ovládá její tradiční postupy a techniky tušové malby, ale nenechává se svazovat
rigidním dodržováním jejích pravidel. Dospěl k vyzrálým tušovým obrazům,
jež by podle tradiční terminologie spadaly do kategorie takzvané malby bez
kostí.
Malba na vějíře již ve staré Číně patřila mezi oblíbené disciplíny věhlasných umělců. Tvar vějíře poskytoval umělcům zajímavé kompoziční možnosti. Jiří Straka vkládá do tohoto tradičního média prvky hravosti, ironie a černého humoru.
Performance tušové malby Jiřího Straky je nedílnou součástí jeho uměleckého stylu, je neodmyslitelnou součástí jeho malířské tvorby. Spojením západní umělecké tradice malby obrovských rozměrů s naprosto odlišnou malířskou tradicí čínskou, vytváří jedinečný a osobitý styl veřejné tušové malby.
Přitažlivá na práci s porcelánem není jen křehkost a historická zatíženost tohoto média, ale také
nejistota výsledku často několik dnů nebo týdnů trvající intenzivní
práce.
Jiri Straka has mastered the traditional
ways and techniques of Chinese ink painting, but he does not keen to get
bind with a rigid adherence to its rules. He has progressed to creating mature ink works, that would according to the traditional terminology fall into the so called "boneless painting" category.
To work with porcelain, it is not only the fragility and the historical burden of this medium that is attractive, but also the uncertainty of the result of often many days or weeks of intensive work.
Jiri Straka´s performance of ink and wash paintings is an integral part of his artistic style, an essential and crucial part of his painting. By connecting the Western artistic tradition of grand dimensions paintings with the completely different Chinese painting tradition, Jiri Straka is creating an unique and inimitabe style of public ink painting.
Painting on fans was a popular discipline of renowned
artists already in old China. The shape of the fan gave the artists interesting
composition possibilities. Jiri Straka inserts in this traditional medium elements
of playfulness, irony and black humor.